Alumni

Steinar Thorsen

*Hva jobber du med og hvor?
Jeg jobber profesjonelt med teater på fulltid, som jeg også har gjort siden avsluttet eksamen på Sam.Pol i 1997. Jeg var teatersjef for Vestlandske Teatersenter i Bergen i mange år, men sluttet der for å jobbe frilans. Jeg jobber i dag over hele landet – men med Bergen som base. Jeg jobber både som skuespiller, produsent og dramatiker men kanskje mest som regissør. Jeg har satt opp stykker og jobbet for en rekke store teatre, herunder; Den Nationale Scene, Det Norske Teateret, Teater Ibsen, Nordland Teater, Nord Trøndelag Teater, Hordaland Teater m.v.

*Hva gjorde du i Immaturus?
Jeg var teatersjef i Immaturus fra 1993 til 1996. I 1993 het ikke Studentteateret
Immaturus, men kun Studentteateret. Jeg ble med i Studentteateret i 1991, da i den eneste
undergruppen de hadde, som het Suppeteateret. Den ble jeg snart leder for. Vi drev med
løse absurde kabareter og stunts for studentorganisasjoner og firmaer osv. På den tiden
var det ikke flere undergrupper. Det var en hovedoppsetning i året, samt Suppeteateret.
Det var ved innflyttingen i Kvarteret at vi opprettet de nye undergruppene,
Lørdagsoperatørene, Teatersportgruppen, Skrivegruppen og hva de nå het alle sammen – som
dere har mange tilsvarende av ennå. Jeg var med i oppstarten av alle disse, samt at jeg
tok initiativet til å gi Studentteateret et egennavn, noe man nå ser var riktig, siden
alle bare kaller det “Immaturus”.

*Hva er ditt beste Immaturus minne?
Det fins mange gode minner fra Immaturus. Spesielt var det å åpne Kvarteret (faktisk det
aller første som skjedde inne i Kvarteret) med De tre musketerer med Kronprins Haakon
sittende på første rad. Han kom også bak i garderobene etterpå og slo av en prat med
skuespillerne. Det var også gøy å arrangere Norsk Studentmesterskap i Teatersport, med
deltagende lag fra hele landet. Det var fantastisk å få regissere et av verdens beste
teaterstykker Katt på et hett Blikktak med en strålende gjeng med gode skuespillere
(hvorav mange jobber profesjonelt med scenekunst fremdeles i dag), til overveldende
mottagelse fra publikum og presse. Men kanskje aller beste minnet er når vi dro 20
stykker på turne i en svær buss, på sør- og østlandet og midtnorge med Cornelis
Vreeswijk-forestillingen Tre Ansikter (som jeg skrev manuset til selv og spilte i). En
fantastisk vellykket turne, med oppslag bla.a på Dagsrevyen og fulle hus og strålende
kritikker hele veien. Også så moro. Sett i perspektiv, må det være en av de aller største
suksessene til Immaturus gjennom historien. Forestillingen ble kjøpt opp igjen og igjen i
åresvis etterpå av diverse oppdragsgivere, bla.a som en av hovedforestillingene under
UKEN på NHH. I et lengre perspektiv ble den forestillingen omdøpt og spilt i
fullprofesjonell form på Logen Teater i Bergen samt rundt i en rekke andre byer
(Stavanger, Tønsberg m.v) – over hundre fulle forestillinger til strålende kritikker. Men
aller morsomst var den første sommerturneen med buss. Det er fremdeles en av mine beste
opplevelser som scenekunstner – og menneske faktisk.

*Hva liker du best ved Immaturus?
Det beste med Immaturus er de fantastiske mulighetene rammene gir. Her får man
muligheten til å lage noe sammen med andre og virkelig utfolde seg hvis man har noe
vettugt å komme med. Og man møter masse flotte ressurssterke og kreative mennesker. Det er
pga de utfordringene jeg fikk i Immaturus at jeg i dag jobber profesjonelt med teater.
Jeg må nevne at det er en rekke av de som var med i årene 1991 – 1998 som har tatt steget
over i de profesjonelle sine rekker (mange andre etterpå også, vet jeg, men faktisk veldig
mange fra denne perioden). Det at man kan ha det gøy og jobbe med spennende sceniske
utfordringer sammen med andre flotte mennesker, og at dette faktisk og reelt kan gi
grunnlag for et levebrød innen scenekunsten, er helt fantastisk – og det beste med
Immaturus, synes jeg.

 

Bent Kvalvik

*Hva jobber du med og hvor?
Jobber i dag på Nasjonalbiblioteket i Oslo, filmarkivar. Er også teateranmelder i Dag og Tid. (Driver fortsatt med teater i Bærum Teaterselskap (siden 2005).

*Hva gjorde du i Immaturus?
Var med i den første virkelige gründergruppen , fra høsten 1990. Spilte med i Lat mennesket leva i 1991, Arabiske netter i 1992, Du ska få en dag i mårå i 1996 (turné 1997, senere nyoppsetning med Turbo Teateret 2002).
Var regissør for Den skallete sangerinnen i 1992, Hvem er Ernest? i 1993, Anne Franks dagbok i 1995, Filantropen i 1996 og Seks personer søker en forfatter i 1998.

*Hva er ditt beste Immaturus minne?
Som skuespiller Prøysen-kabareten, som regissør Anne Franks dagbok.

*Hva liker du best ved Immaturus?
Gruppa var upretensiøs på den måten at alle innspill og initiativ var kjærkomne, det var ingen strenge rigide regler for repertoarvalg og profil.

 

Ruth Hetland

*Hva jobber du med og hvor?
Jeg jobber i NRK Marienlyst, som redigerer av nyheter og magasin.

*Hva gjorde du i Immaturus?
Jeg var med på å starte Studentteateret høsten 1990. Da hadde de riktignok satt opp et stykke året før, men få av dem ble med videre. De hadde satt opp stykket Det gode mennesket fra Sezuan høsten 1989 eller våren 1990. Fra høsten 1990 var det en fast kjerne av folk, som var med i mange år. Den første lederen het Cecilie Sandvoll. Jeg var skuespiller, satt i kunstnerisk råd, hadde lyden på et stykke og var med på både rekvisitter og scenografi. Vi byttet navn fra Studentteateret til Immaturus i ca 1992. Det var fordi det var så mange av oss, som spilte mer teater, enn å studere. Vi strøyk hele gjengen.

*Hva er ditt beste Immaturus minne?
Arabiske netter, er det beste minnet mitt. Det ble en publikumssuksess, og vi ble en veldig sammensveiset gjeng. Der spilte jeg den kvinnelige hovedrollen, Prinsesse Budur. Et fabelaktig gøy stykke.  Anne Frank i 1995 var også noe som har festet seg. Der spilte jeg Anne Frank.

*Hva liker du best ved Immaturus?
Det er jo bare lykken å få være med i et studentmiljø, som er kreativt og gøy. Mye viktigere erfaring, enn de vekttallene jeg til slutt fikk.

 

Tone Solerød

*Hva jobber du med og hvor?
Jeg jobber som freeelance skuespiller og teaterlærer. Jeg har også jobbet som rekvisitør, produksjonsansvarlig og inspisient.

*Hva gjorde du i Immaturus?

Arabiske Netter (1992) – skuespiller og PR
Teatersportforestilling – aktør og produksjonsansvarlig
Den skallede sangerinne (1992) – skuespiller, leder for teatret og produksjonsansvarlig
De Tre Musketerer – skuespiller
Musefella (The Mouse Trap) – skuespiller
Anne Franks Dagbok (1995) – skuespiller og produksjonsansvarlig
Biedermann og brannstifterne  – skuespiller
Tre ansikter – produksjonsansvarlig
Du ska`få en dag i mårå (1996) – inspisient på turneen (sammen med Tone Myklatun)
Lepper, vipper og bryn – rekvisitter og div.
UiBs jubileumsrevy – produksjonsansvarlig (delt med Kate Elin Lid)

Jeg var også instruktør for teatersportgruppa, samt med i Lørdagsopratørene.

*Hva er ditt beste Immaturus minne?
De gode vennene, festene og de fantastiske små og store produksjonene fra da Immaturus het Studentteatret i Bergen. Et festlig minne er da vi dro på «hyttetur» til Laksevåg. Jeg brakk den ene hånden og forstuet den andre etter å ha spilt teatersport der på kvelden. Jeg skulle dø av en gasstank og innlevelsen var stor. Da jeg traff gulvet, hørte jeg at noe knakk i hånda. Men jeg var såpass bedugget at det ikke var vondt der og da. Jeg var så forelsket i lydmannen, og hadde all oppmerksomhet rettet mot ham. Vi endte som det hør og bør seg en skikkelig hyttetur i samme sovepose. Bare det at ettersom morgenen nærmet seg økte smertene i hendene, og å ta på eller holde hender med kjekke lydmannen var skikkelig vondt. Men det ville jeg jo ikke si. Så da sola stod opp ålte jeg meg ut av soveposen og dro til legevakten. Kom tilbake med en hånd i gips og en i bandasje. Men til en ny kjæreste og mye latter.

Ellers så var produksjonen Tre Ansikter helt spesiell. Kvaliteten og den fantastiske stemningen der vil jeg alltid ha med meg!

*Hva liker du best ved Immaturus?
Samholdet, engasjementet og gleden! Og at jeg fant mannen min, Geir i teatret!

 

Geir Solerød

*Hva jobber du med og hvor?
Jeg er musiker, skuespiller og komponist.

*Hva gjorde du i Immaturus?
Lydteknikker, skuespiller, bassist.

*Hva er ditt beste Immaturus minne?
Forestillingen Tre ansikter.

*Hva liker du best ved Immaturus?
En flott studentteatergruppe.

 

Harald Fossen

*Hva jobber du med og hvor?
Jeg jobber med film, animasjon og reklame i Fredrikstad.

*Hva gjorde du i Immaturus?
Jeg spilte i to oppsetninger: De tre musketerer og Tre ansikter. Jeg designet Immaturus logo, samt 3-4 plakater.

*Hva er ditt beste Immaturus minne?
Premierefesten på De tre musketerer (1995?)

*Hva liker du best ved Immaturus?
Jeg likte samholdet, og det at vi knyttet vennskap på tvers av studiene.

*Hva var baktankene dine, da du utformet Immaturus sin logo?
Tanken bak logoen var at Immaturus er avledet av “Immature”=umoden. (Hvilket det kanskje ikke er egentlig). Jeg vil uttrykke at teater kan bidra til modning og personlig utvikling. Egget( = umodent) slår sprekker gjennom rollene.
Sprekkene er ansikter og symboliserer roller/masker.

 

Axel Aubert

*Hva jobber du med i dag og hvor?
Jeg heter Axel Aubert og jobber som frilansskuespiller. Utdannet på Teaterhögskolan i Stockholm 1997-2001 og har nettopp avsluttet innspillinger av en tv-serie som kommer på TV2 neste år.

*Hva gjorde du i Immaturus?
Jeg var med 1994-1997 som skuespiller (De tre musketerer, Biedermann og brannstifterne, Filantropen (1996), Tre ansikter, universitetets 50-års jubileumsrevy, Zoo-story, Vepsen, Latter samt i improgruppa og lørdagsoperatørene),  regissør (Vepsen) og teatersjef (der jeg jobbet en del med statuttene og å formalisere undergruppene). Logoen er forresten utformet av min gode venn Harald Fossen.  Jeg er også æresmedlem:)

*Hva er ditt beste Immaturus minne?
Har mange fantastiske minner fra Immaturus! Tre ansikter (vreeswijkforestillingen) kommer jeg ikke utenom, (den turnerte vi også med sommeren 1996), zoo-story og Vepsen. Har også mange morsomme minner fra ville påfunn og glade medspillere i lørdagsoperatørene! Det var også gøy å bli anerkjent av Bergen teaterforening med Rampeløktprisen.

*Hva liker du best ved Immaturus?
Jeg syntes det var en utrolig fin tid! Det å kunne utfordre seg intellektuelt på forelesninger og lesesalen for så å utfolde seg fysisk på scenen og få utløp for spontane følelser og påfunn var veldig berikende. Ble skuespiller senere, men det å kunne være med på alt, gjør faktisk at jeg fortsatt synes at det var den tiden var noe helt spesielt!

 

Kristin Lytskjold Raknes

*Hva jobber du med i dag og hvor?
Markeds- og informasjonsansvarlig ved Carte Blanche.

*Hva gjorde du i Immaturus?
Det er jo kjempelengesiden jeg var i Immaturus. Jeg var “skuespiller” dvs. jeg fikk en bitteliten rolle i Luigi Pirandellos Seks personer søker en forfatter (1998).

*Hva er ditt beste Immaturus minne?
Beste minne; Artig å få være med, jeg hadde ingen forventninger. Husker jeg måtte spille “sove og stå opp”… hadde aldri vært på audition før… :).

*Hva liker du best ved Immaturus?
Det ble med den ene gangen, men jeg synes det er bra at Immaturus finnes, slik at de som vil, har mulighet til å få prøve seg på scenen. Jeg liker også at Immaturus har ambisjoner og får det til kunstnerisk, og håper det fortsetter slik fremover!

 

Frode Bjorøy

*Hva jobber du med i dag og hvor?
Skuespiller, fast ansatt på Den Nationale Scene.

*Hva gjorde du i Immaturus?
Medvirket i div. produksjoner, Bertholt Brecht-cabaret, Line, Picasso på lapin agile, og noen flere jeg ikke kommer på i farten. Var med i Impro-teatersport-gruppen og lørdagsoperatørene.

*Hva er ditt beste Immaturus minne?
Det er en stund siden, så en konkret historie er ikke lett å komme på i farten, men noen av de minnene som kanskje er de beste henger sammen med morsomme øyeblikk på scenen og definitivt den sosiale og kreative gleden vi hadde.

*Hva liker du best ved Immaturus?
Å ha et sted for kreativitet og lek er både viktig og nødvendig for mange. For de som blir dratt mot teater en Immaturus en god plass for utfoldelse… Akk for noen kjedelige svar. Jeg er flinkere til å prate enn skrive…

 

Tormod Løvold

*Hva jobber du med i dag og hvor?
Skuespiller Den Nationale Scene.

*Hva gjorde du i Immaturus?
Debut som skuespiller, bl.a Midtsommernattsdrøm, The Mousetrap, Teatersport, hadde regi på jubileumsrevyen til Immaturus.

*Hva liker du best ved Immaturus?
Mange gode, Teatersporten.

*Hva liker du best ved Immaturus?
Nå? Beklager, litt for svak kjennskap.

 

Susann Bugge Kambestad

*Hva jobber du med i dag og hvor?
Jeg er nå skuespiller og jobber for tiden på Den Nationale Scene

*Hva gjorde du i Immaturus?
Jeg var skuespiller i forbindelse med Dramatikk 2003, og i Det gode mennesket fra Sezuan og i jubileumsrevyen Kvartarattata, da Kvarteret var 10 år. Var også medlem av Kunstnerinsk Råd (KR) ett semester, og regissør (sammen med Ingvild Aagedal Skage) på Myren, nyskrevet av Ingvill Skjold Thorkildsen.

*Hva liker du best ved Immaturus?
Veldig vanskelig spørsmål! Tror det må bli alle festene, husker at gulvet alltid gynget faretruende mye da vi danset i Storelogen.

*Hva liker du best ved Immaturus?
Først og fremst folkene. Noen av mine beste venner i dag møtte jeg i Immaturus. Og så det at man kan utrette virkelig store ting hvis man vil, og at man tar teateret, kunsten og seg selv på alvor. Samtidig som det er haugevis av plass til tøys og tull.

 

Millan Persson Persdotter

*Hva jobber du med i dag og hvor?
Jeg har nettopp avsluttet mitt år som produsentpraktikant på Proscen –
produsentenhet for scenekunst og jeg har for tiden mange baller i luften.

Jeg har nettopp mottatt etableringsstipend fra Bergen kommune som jeg skal
bruke til å etablere meg som frilans teaterprodusent. Jeg har kontorplass på Cornerteateret på Møhlenpris og arbeider fortsatt med prosjeker på Proscen. Jeg er leder for Bergen Teaterforening og produsent for figurteatertrilogien “Ærens forbrytelser”.

Jeg arbeider med Teatergarasjens teaterfestival Meteor, selger billetter på
Den Nationale Scene og skal arbeide med billett og salg på Festspillene i
Bergen 2014.

*Hva gjorde du i Immaturus?
Jeg startet som plakatdesigner men ble etter hvert PR og
informasjonsansvarlig i styret. Jeg satt mange semester i Kunstnerisk råd,
organiserte veldig mange temafester, hadde et radioteaterprosjekt, Mannen
med pannekakeslakten, og har jobbet mye med Åpen Scene og arrangering av
Immaturusprisene.

På ukjent vis endte jeg etter hvert opp som teatersjef og ble sittende i 3
semester. I fjor gjorde jeg min foreløpig(?) siste innsats i Immaturus og
var produksjonsleder på forestillingen Ifigeneia. Når jeg tenker meg om så
har jeg gjort nesten alt unntatt å stå på scenen som skuespiller.

*Hva er ditt beste Immaturus-minne?
Jeg har massevis med gode minner men tenker særlig ofte tilbake på tiden
når vi kom inn på Kvarteret igjen etter en lang periode med utbygging og
oppussing. Immaturus feiret i samme sleng 20 år, og vi satte opp musikalen
The Rocky Horror Show – som ble en kjempesuksess. Den perioden der, da var
det virkelig noe ekstraordinært med Immaturus. Vi var overalt og vi var
uovervinnelige.

*Hva liker du best ved Immaturus?
Navnet.